torsdag den 25. december 2008

Indhold

Efter at have søsat denne lille blog, er det vigtigt dels at finde en linie man fremover kan holde, og dels at sørge for at produkt- og konceptudvikle(som jo er gevaldige plus-ord i dagens virkelighed... men derfor kan der jo godt være noget om snakken).

Derfor præsenteres her nogle kategorier som jeg fremover vil forsøge jævnligt at hælde (forhåbenligt) interessant indhold i.

  • Bogomtaler. Jeg er ikke typen der kaster stjerner, Bogart-hatte eller (læse-)hestehoveder efter noget som helst, og har meget sjældent behov for at rangordne ting; men derfor må jeg jo alligevel indse, at jeg er lidt af en bognørd, og ofte føler trang til at anbefale(eller advare) og ikke mindst reflektere over noget jeg har tygget mig igennem. Der vil primært blive tale om politisk/samfundsrelevante bøger uden for mainstream, men det kunne også være filosofiske, religions- eller naturvidenskabelige værker. Endda enkelte skønlitterære værker og biografier kunne finde vej til disse sider.
  • Månedens Person. Hver måned vil der dukke et indlæg op, omhandlende en person som jeg finder interessant. Det skal på ingen måde forstås som en begyndende personkults-dyrkelse, men nærmere som, at personer ofte kan være glimrende indgangsvinkler til spændende emner.
  • Medie-klip. Jeg vil jævnligt kaste et blik ud over det ganske medielandskab, og samle en bunke artikler, som jeg vurderer som værende interessante, spændende og relevante for denne blogs ærinde.
  • Blog-klip. Ditto, men med diverse blogs som 'ofre'. (Den første af disse blog-klip's følger herunder)

Derudover forestiller jeg mig, at der på langt sigt vil blive føjet endnu nogle 'genrer' til listen; fx. Videnskabens Verden, Tilbageblik(med et nærmere kig på historiske begivenheder) og en slags Ordet-er-Frit (når og hvis der kommer så mange faste læsere her på stedet, at en fri debat giver mening.... tjah, det var vist det.. Herunder en ganske kort udgave af Blog-Klip



Klimadebat.
Modspil har et glimrende (og langt) indlæg om klimadebatten. Et par uddrag:

"Det virker derfor mildt sagt tåbeligt, om man ser "fløjene" lade deres syn på spørgsmålet om global opvarmning - om der overhovedet er tale om et reelt fænomen, og om det i givet fald er menneskeskabt - afgøre af den politiske subtekst. Man kunne forestille sig moraliserende, teknologifjendske venstreorienterede "økofreaks" på den ene side, der forsvarede deres "dommedagsvision" mod borgerligt-liberale, teknologibegejstrede "forureningsfortalere" på den anden - hvor begge lejre altså tager stilling til et rent videnskabeligt, empirisk verificerbart fænomen, og ud fra, hvordan de definerer sig politisk. Man kunne endda forestille sig folk "heppe" på forskellige videnskabsfolk, alt efter om deres teorier går den ene eller den anden vej.

Og det ville jo i hvert fald være tåbeligt og en smule latterligt, hvis ikke det samtidig var så trist. En egentlig stillingtagen til "klimadebatten" kan altså kun ske ud fra en vis forståelse af den fysisk-videnskabelige problemstilling."

"Jeg tror ikke, der er ret mange, der er i tvivl om, at en temperaturstigning på fire grader ville have nogle ubehagelige og uoverskuelige konsekvenser. Kunne det menneskeskabte bidrag holdes under én grad i år 2100, ville meget være vundet for de næste generationer. Al klimasnakken er altså ikke et spørgsmål om "politiske manøvrer", som jeg lagde ud med at spørge til, men handler desværre om iskolde fakta, hvilket vel også er grunden til, at så mange regeringer (herunder vor egen) er begyndt at udsende standardbesværgelser om, hvad de vil gøre for "klimaet", uden at det dog altid lader til at blive til så meget. "

Læs hele indlægget her. Der er ligeledes en god, uddybende debat under 'kommentarer'.

Relateret hertil, beretter den engelske journalist og miljøforkæmper George Monbiot at Det for første gang er lykkedes at få det Internationale Energi Agentur IEA til at komme med et bud på, hvornår olieproduktionen peaker. De udsender hver år en rapport om hvordan tingene står til inden for energiproduktion og energiforbrug, og indtil nu, har de altså undgået overhovedet at anerkende at der kunne være et problem. Læs videre her (på engelsk).

Irak
Poya Pakzad har et gjort et beundringsværdigt stykke arbejde, med at redegøre for situationen i Irak, især set i lyset af den nyligt indgåede aftale om tilstedeværelsen af amerikanske soldater.
Da indlægget fortjener at blive læst i sin helhed, vil jeg hermed blot anbefale at gå i gang. Læs indlægget her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar