torsdag den 26. februar 2009

Naivisme 1

I den senere tid har jeg forsømt min blog en anelse, da jeg har kastet mig ud i at opdatere Viva Palestina bloggen (mange tak til The O-Zone for at gøre reklame!).

Men dét betyder jo ikke, at tankerne holder op med at flyve omkring... og jo mere jeg forsøger at fokusere, jo mere flyvsk bliver det...

Dét jeg prøver at få hold på, er måske så grundlæggende, at man normalt ikke gider spilde tid på at tænke over det... men det burde man måske?

Hvorfor er nogle lande fattige?
Hvorfor er arbejdsløsheden større i nogle lande end andre?
Handelsbalancen: Da jeg i sin tid var en ung, uskyldig studerende, der bl.a. blev fodret med økonomi, var mantraet, at eksporten altid skal være større end importen, så man har overskud på handelsbalancen... men man skal jo ikke være atomfysiker for at indse, at det ganske simpelt er en umulighed, at ALLE lande kan eksportere mere end de importerer.

så, her for første gang: en opfordring til debat, inputs, kommentarer. Gør mig klogere!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar